Steeds meer mensen laten zonnepanelen op hun woning plaatsen. Voor solarbedrijven is het belangrijk om kwaliteit te leveren en daar kan Zonnemeesters B.V. een handje bij helpen. Dit bedrijf biedt solarbedrijven inzicht in de kwaliteit van het geleverde installatiewerk én ondersteunt actief bij het doorvoeren van verbeteringen. Voor het uitvoeren van technische controles liet Zonnemeesters B.V. een applicatie ontwikkelen door Green Digit.
Met de maatwerk-app van Green Digit kunnen controleurs van Zonnemeesters B.V. eenvoudig en snel controles uitvoeren. Daarbij beoordelen zij onder andere de (windbestendige) montage van zonnepanelen, de aansluiting van kabels en de waterdichtheid van het tracé en de aansluitingen. Ook de ervaring van de bewoner met het installatiebedrijf telt mee. De controleurs registreren hun bevindingen eenvoudig in de app, eventueel inclusief foto’s voor rapportage.
Automatische rapportages voor installatiebedrijven
Na afloop van een controleronde worden alle bevindingen opgeslagen in een PDF. Deze rapportage kan (direct) gedeeld worden met het bedrijf dat de installatie van zonnepanelen heeft verzorgd. Zij krijgen automatisch aan het einde van de dag (of week) per email een overzicht met uitgevoerde controles. Bij een ernstig defect – waarbij de veiligheid in het geding kan komen – wordt er direct een (automatische) mail naar het solarbedrijf verzonden.
Meer inzicht door heldere dashboards
Zonnemeesters B.V. hecht veel waarde aan inzicht en toegang tot data. Op basis van data uit de app is een dashboard ontwikkeld. Met inzicht in de zaken die regelmatig fout gaan, kunnen de grootste problemen gericht aangepakt worden. Ook brengt het dashboard prestaties over tijd in beeld en is het mogelijk om verschillende installatieteams te vergelijken. Dit is waardevolle informatie voor training en bewustwording.
Datagedreven verbeteren
De solarbedrijven maken met interesse gebruik van de dashboards. Het geeft hen handvatten om kwaliteitsverbetering door te voeren met concreet ‘bewijs’ om medewerkers op specifieke onderwerpen te ondersteunen. Met het dashboard is het bijvoorbeeld mogelijk om de kwaliteit per (installatie)team of type installatie te overzien en om te monitoren of een verbeteraanpak goed heeft gewerkt.
Extra functionaliteit voor planning
De applicatie kan eenvoudig met nieuwe functies worden uitgebreid. Zo werd enkele maanden na livegang de Zonnemeester-app uitgebreid met functionaliteit om planningen te maken. Nu ziet de controleur in de app wanneer hij/zij waar is ingepland. Op een kaart worden de adressen zichtbaar gemaakt, zodat de planner gemakkelijk kan zien welke adressen bij elkaar in de buurt liggen. Op die manier kan de controleur eenvoudig zijn route bepalen.