Veel bedrijven zijn afhankelijk van machines en apparatuur om hun product te maken of dienst te leveren. Asset Management richt zich op het onderhoud en beheer van deze middelen. Een goed Asset Management Systeem bespaart kosten, verbetert de kwaliteit en geeft medewerkers rust en overzicht. Een productiebedrijf in Zuid-Holland wilde niet meer voortdurend brandjes blussen en vroeg Green Digit te helpen om grip te krijgen op en inzicht in de staat van alle assets.
Brandjes blussen
Bij aanvang van dit project liep de onderhoudsafdeling over van het werk. Er waren teveel storingen per dag. Deze werden allemaal bij de onderhoudsmanager gemeld, die het werk weer verdeelde over de monteurs. Doordat meldingen niet werden geregistreerd, was er geen goed zicht op de prestaties van de assets en de onderhoudsafdeling als geheel. Er was ook vrijwel geen aandacht voor preventief onderhoud.
Bestaande software versus maatwerk app
Op de markt zijn veel tools voor Asset Management aanwezig. Vaak gaat het om pakketten met heel veel functies, waarvan een (groot) gedeelte in de praktijk niet wordt gebruikt, terwijl de gebruiker daar wel voor betaalt. Binnen het productiebedrijf had men bovendien specifieke wensen die bestaande software niet kon bieden. Ook bleek een maatwerk app goedkoper, omdat je niet betaalt voor functies in bestaande tools die je niet gebruikt. Bovendien kan een maatwerk app eenvoudig doorontwikkeld worden. Helemaal naar jouw wensen en op een – voor jou – geschikt moment.
Mobiele en desktop app op maat
Green Digit ontwikkelde een mobiele en desktop app op maat. De app bevat een overzicht van alle aanwezige assets. Per asset wordt bijgehouden hoeveel storingen er zijn geweest, welke werkzaamheden zijn verricht en hoeveel preventief onderhoud heeft plaatsgevonden. Waar voorheen iedereen de onderhoudsmanager belde, zijn nu verschillende mensen verantwoordelijk gemaakt voor een deel van de assets.
Melden van storingen
Een onbeperkt aantal medewerkers kan eenvoudig storingen melden op hun mobiel. Binnen de app worden automatisch storingen toegekend aan monteurs, waarbij rekening wordt gehouden met werkroosters en vakanties.
Inplannen van preventief onderhoud
De onderhoudsmanager kan eenvoudig preventief onderhoud inplannen. Doordat men meer preventief werkt, worden storingen voorkomen. Dat biedt rust voor de monteurs.
Datagedreven werken
De data die wordt gegenereerd door de app wordt automatisch verwerkt in het bijbehorende dashboard. Er is inzicht in de werkverdeling, de verhouding tussen reactief en preventief onderhoud en de tijd dat monteurs bezig zijn om deze te verhelpen. Dit dashboard levert inzichten op die het mogelijk maken om samen – als team – telkens weer nieuwe stappen te zetten om verder te verbeteren.