Hoe behaal je constante kwaliteit, maximale productiviteit, lage kosten en hoge marges? Dat is de uitdaging. In dit blog hebben we het over één van de grootste belemmeringen voor groei en winst bij vrijwel alle soorten organisaties: Verspilling! En daarmee bedoelen we verspilling in tijd en geld.
Slecht nieuws en goed nieuws
Het slechte nieuws is dit: Verspilling is overal en zal er altijd zijn.
Ook bij jouw organisatie is allerlei verspilling van tijd en geld om je heen. Misschien herken je het al gelijk, maar waarschijnlijk is nog meer verspilling gaande waar je je niet eens bewust van bent. Het is juist deze verspilling die je niet ziet, die organisaties in de problemen brengt.
Het goede nieuws is dit: Jij hebt direct invloed om deze verspilling te verminderen.
Sommige kosten kunnen we weinig aan veranderen. Door inflatie worden grondstoffen duurder en lonen blijven ook stijgen. Maar verspilling is altijd door de organisatie zelf ontstaan en kan dus ook zelf aangepakt worden.
Verspilling: wat is het?!
Volgens de LEAN methodologie is dit als volgt:
Alles wat geen waarde toevoegt aan je klant, en niet noodzakelijk is voor je bedrijf, is verspilling.
Dus bij elke euro die je uitgeeft, en elke minuut die besteed wordt, stel jezelf deze vragen:
- Zou de klant hiervoor willen betalen?
- Is dit essentieel voor het bestaan van mijn organisatie?
Is dit 2x nee? Dan is het verspilling van tijd of geld.
Over het algemeen kennen we 8 typen van verspilling. Te onthouden met het ezelsbruggetje TIMWOODS:
Transport = Verplaatsing van grondstoffen, halffabrikaten of eindproducten
Inventory = Producten liggen stil en worden niet bewerkt
Movement = Overbodige handelingen van mensen of machines
Waiting = Stil staan van mensen of machines
Overproduction = Meer produceren dan waar marktvraag voor is
Overprocessing = Meer of beter bewerken dan nodig
Defects = Fouten maken (en dan weer herstellen)
Skills = Talenten van mensen niet maximaal inzetten
Het echte probleem van verspilling

Zie je bedrijf als een marathonloper. De afstand zo snel mogelijk afleggen is je doel. Verspilling in je organisatie is dan als de extra kilo’s die je met je meeneemt onderweg naar de finish.
Ze voegen niets toe.
Ze helpen je niet harder te lopen.
Sterker nog, ze remmen je alleen maar af!
En verspilling is overal. Mijn tip dus: maak iedereen bewust van verspilling en ga ermee aan de slag. Begin met het laaghangend fruit. Houd een constante focus op het steeds efficiënter maken van je organisatie.
“The biggest room in the world is the room for improvement.” – Helmut Schmidt
Actie!
Ga voor jezelf eens na:
- voor welke activiteiten in jouw organisatie zou de klant willen betalen?
- welke vorm van verspilling zie jij om je heen?
- wat kan jij deze week nog doen om iets van verspilling te verminderen?
Wil je meer weten over verspilling of wil je eens doorpraten over verspilling binnen jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op!