In ons vorige blog hebben we de 4M organisatie geïntroduceerd. In een 4M organisatie wordt aan bepaalde voorwaarden voldaan op de 4 gebieden; Mensen, Monitoring, Middelen en Methodes. Bovendien is er een sterke relatie tussen die 4 gebieden, waardoor ze elkaar versterken. In dit blog gaan we het hebben over het eerste focus gebied: de Mensen. Welke specifieke kennis en competenties zijn er nodig om als organisatie op de lange termijn steeds beter te presteren?
De rol van de Mensen in de 4M organisatie
De belangrijkste asset in elke organisatie zijn de mensen. Wie je in je team hebt, en hoe die werken, bepalen voor het grootste gedeelte het succes van je bedrijf. Dat geldt voor zowel leidinggevenden als medewerkers.
Maar het belangrijkste nog wel is dat de mensen het meest invloed hebben op én beïnvloed worden door de andere gebieden Monitoring, Middelen en Methodes.
Effectiviteit van Mensen wordt beïnvloed door Monitoring Middelen en Methodes
In hoeverre leidinggevenden en medewerkers productief zijn en of ze de juiste beslissingen nemen wordt grotendeels, zo niet volledig, bepaald door de kwaliteit aan monitoring, middelen en methodes waar ze mee moeten werken.
Ga maar na.
Elk werk bestaat uit tal van dagelijkse beslissingen. Als men betere/volledigere informatie heeft, of eerder geïnformeerd wordt, dan zal men ook betere beslissingen maken. En dat uit zich uiteindelijk in betere resultaten.
Of als men beschikt over de juiste middelen, waardoor het werk snel en efficiënt uitgevoerd kan worden, of waardoor er voorkomen wordt dat er fouten worden gemaakt, dan verbetert dit direct de productiviteit en efficiëntie van de medewerkers.
En als laatste, als men werkt volgens de meest efficiënte werkwijze (methode), dan vergroot dit ook direct de productiviteit en efficiëntie.
Mensen hebben invloed op Monitoring, Middelen en Methodes
Aan de andere kant zijn het met name de mensen die invloed hebben over de inrichting van monitoring, middelen en methodes.
Met monitoring, middelen en methodes ben je nooit helemaal klaar. Dit vergt tijd en continu doorontwikkelen. Dat kan enkel vanuit de leidinggevenden en medewerkers komen. Maar dan hebben ze daar wel specifieke kennis, vaardigheden en competentie voor nodig.
Zo zie je dus dat de combinatie van deze 4 gebieden veel invloed op elkaar uitoefenen en elkaar kunnen versterken.
Specifieke kennis en competenties
Maar wat is er dan specifiek nodig?
Zoals hiervoor genoemd, gaat het om het werken met, maar ook het doorontwikkelen van de andere focusgebieden; monitoring, middelen en methodes. Uiteindelijk kunnen we nog pagina’s vullen over dit ene onderwerp, maar hierbij een beknopt overzicht. Uiteindelijk gaat het er niet om dat elke leidinggevende of medewerker over onderstaande beschikt, maar wel dat dit voldoende aanwezig is in de organisatie.
Leidinggevenden:
Kennis
- Informatiemanagement (KPI’s, OKR’s, leading vs lagging indicators)
- Datamanagement (data types, visualisaties, databases)
- Proces-verbeter-projectmanagement (Lean Six Sigma is een sterke aanrader. En dan minstens Green Belt)
- Innovatieve mogelijkheden op het gebied van digitalisering, automatisering, BI en AI
Competenties
- Groei-mindset (en dat aanwakkeren bij medewerkers)
- Cultuur van continu verbeteren neerzetten
- Verbeterinitiatieven faciliteren (i.p.v. alles zelf willen doen)
- Efficiënte overlegstructuur inrichten
Medewerkers:
Kennis
- Proces-verbeter-projectmanagement (Lean Six Sigma is een sterke aanrader. En dan minstens Yellow Belt)
- Data analyse (data types, visualisaties)
- KPI’s
Competenties
- Groei-mindset
- Pro-actief verbeterinitiatieven aandragen
- Projectmanagement
Kennis en competenties komen niet vanzelf!
De meesten van ons zijn echte vakspecialisten en we leren niet perse hoe te werken met data, digitalisering en hoe processen te verbeteren. Laat staan dit zelf in te richten. Om toch tot deze essentiële kennis en competenties te komen kan je werken op 3 gebieden: opleiden, coachen of expertise in huis halen.
Opleiden
De beste manier is om te investeren in je mensen en ze te ontwikkelen met behulp van trainingen. Dit draagt dan vooral bij aan de kennis. Het voordeel is dat je de kennis echt in de eigen organisatie krijgt. Op de lange termijn is dat een absolute must. Ter inspiratie voor een paar trainingen of workshops kan je eens hier kijken.
Coachen
Voor het ontwikkelen van competenties is niet alleen kennis nodig. Dan gaat het ook om karakter en de juiste vaardigheden kunnen toepassen in de praktijk. Een training is daar doorgaans te kort en beperkt voor. In dat geval kan je kiezen om je leidinggevenden (of medewerkers) tijdelijk te coachen. Een ervaringsdeskundige kan je veel bijbrengen over de essentiële competenties. Ook hierbij is het voordeel dat je de competentie in de eigen organisatie krijgt.
In huis halen
Soms kan het handig zijn om (tijdelijk) de juiste kennis en competentie in huis te halen. Zeker als iedereen het druk heeft en je toch op korte termijn stappen wil maken. Een externe specialist kan je dan snel op gang helpen, waarna het makkelijker is om het stokje zelf over te nemen. Ons advies is wel dat je de nodige kennis en competenties uiteindelijk zelf ontwikkelt, want je wil niet eindeloos afhankelijk blijven van externen.
Actie!
Ga voor jezelf eens na:
- Welke kennis en/of competenties mist er in jouw organisatie om continu te verbeteren?
- Wat is de eerste stap die je vandaag kan zetten om dat te ontwikkelen?
Wil je meer weten over de 4M organisatie of specifieker over de M van Mensen? Wil je hier eens over sparren? Neem gerust contact met ons op!