Hoe behaal je constante kwaliteit, maximale productiviteit, lage kosten en korte doorlooptijden? Dat is de uitdaging. In dit blog krijg je tips en inspiratie om meer uit je bedrijf te halen en je resultaten te optimaliseren.
Wat is er concreet nodig om continu verbetering in jouw organisatie te borgen? Hoe creëer je een geoliede machine waarin continu prestaties worden verbeterd?
Na het verbeteren van tientallen organisaties zijn we tot het volgende model gekomen: de 4M organisatie.
De gemiddelde organisatie
Een gemiddelde organisatie is hoofdzakelijk ingericht op uitvoering en handhaving van de bedrijfsvoering. Alles is erop gericht om het product of dienst zo goed mogelijk te leveren en daarnaast zijn er nog diverse ondersteunende diensten nodig zoals boekhouding, IT, onderhoud, enz.
Maar als je wilt dat je resultaten als het ware automatisch, jaar in jaar uit, dus continu worden verbeterd, is er meer nodig.
Wat je namelijk wilt, is dat de verbetering constant vanuit de organisatie komt. En dat dit niet alleen afhankelijk is van jou als ondernemer of leidinggevende. Je wilt dat dit blijft lopen als een geoliede machine.
Daar is meer voor nodig dan alleen hard werken. Of zo nu en dan een verbeterproject opzetten. Dat moet je verankeren in de organisatie. Daar heb je de 4M organisatie voor nodig.
De 4M organisatie
Bij een 4M organisatie:
1 – wordt er aan bepaalde voorwaarden voldaan op de 4 gebieden; mensen, monitoring, middelen en methodes.
EN
2 – is er een sterke relatie tussen die 4 gebieden waardoor ze elkaar versterken.
Later gaan we hier dieper op in, maar voor nu alvast de voorwaarden en relaties in hoofdlijnen:
Mensen
- Leidinggevenden die een cultuur van continu verbeteren neerzetten en verbeterinitiatieven faciliteren (dus niet perse zelf trekken)
- Medewerkers die verspilling herkennen en proactief verbeterinitiatieven initiëren
- Het kunnen vertalen van Monitoring naar Middelen en Methodes
Monitoring
- Een KPI structuur in lijn met je eigen unieke processen en strategie (Methodes)
- ETL & dashboarding met duidelijke signalering
- Een passende overlegstructuur om stuurinformatie te vertalen naar acties (Mensen)
Middelen
- Digitalisering & automatisering als ondersteuning van Mensen, het borgen van processen (Methodes) en het genereren van data (Monitoring)
Methode
- Gestandaardiseerde processen
- Optimale processen
- Borgen van optimale procesvoering door implementatie in Mensen, Monitoring en Middelen
Actie!
Ga voor jezelf eens na:
- Waar valt het meest te verbeteren bij jullie?
- Met welke van de 4M gebieden zou je kunnen beginnen om dit aan te pakken?
Wil je meer weten over de 4M organisatie? Of wil je eens sparren over een van de bovenstaande vier gebieden? Neem gerust contact met ons op!